آیا امام علی انسانها را میسوزاند؟
💠 #شبهه_عقیدتی 💠
💠 #مرآة_العقول 💠
آیا امیرالمؤمنین سلام الله علیه انسان هارا می سوزاندند؟
روایتی که مرحوم کلینی رضوان الله علیه نقل میکنند در کافی شریف بدین شرح است:
🌸 محمد بن یحیى، عن أحمد بن محمد، عن ابن أبی عمیر، عن هشام بن سالم، عن أبی عبد الله قال: أتی قوم أمیر المؤمنین علیه السلام فقالوا: السلام علیک یا ربنا، فاستتابهم فلم یتوبوافحفر لهم حفیرة وأوقد فیها نارا وحفر حفیرةأخرى إلى جانبها وأفضى بینهما، فلما لم یتوبوا ألقاهم فی الحفیرة وأوقد فی الحفیرة الأخرى حتى ماتوا (۱)
امام صادق سلام الله علیه میفرمایند:گروهی نزد امیرالمؤمنین سلام الله علیه آمدند و گفتند:سلام برتو ای پروردگار ما!
امیرالمؤمنین سلام الله علیه از آنها خواست تا توبه کنند و توبه نکردند پس ایشان حفره کوچکی کندند و درآن آتش بر افروختند؛ پس حفره کوچکی دیگری نیز کندند و آن دورا به هم وصل کردند .هنگامی که توبه نکردند؛ آنها را در یکی از حفره ها انداختند و در حفره دیگر آتش روشن کردند تا مردند.
💠بررسی دلالتی:
اولا در هیچ کجای حدیث نیامده است که آنهارا سوزاندند بلکه روایت میفرماید از دود آن آتش مردند یا از گرما و... .
💠بررسی سندی:
مرحوم کلینی این روایت را به دو سند نقل میکنند: علامه مجلسی سلام الله علیه در شأن یک حدیث میفرمایند:
الحدیث الثامن عشر ضعیف (۲)
و در شأن روایت دیگری میفرمایند: الحدیث الثامن حسن(۳)
در اینکه حدیث حسن مطلقا حجت است یا مطلقا حجّت نیست و یا در صورت عمل مشهور به مضمون آن، حجّت است و در غیر آن صورت حجّت نیست، بین متاخران اختلاف است.(۴)
💠 سوال: به عدالت و وثوق تمامی راویان حدیث در کتب ثمانیه رجالی تصریح شده حال چگونه مجلسی حکم به ضعف حدیث میکند؟!
💠پاسخ :
بله ؛به تمامی روات تصریح شده است. راوی محل بحث احمد بن محمد است و در علم رجال ما أقلا ۶ احمد بن محمد داریم و این احمد بن محمد ممدوح و موثق آن احمد بن محمد اشعری است حال اینکه مشخص نیست درحدیث همان باشد.
مرحوم #امام_خوئی در توضیح تعدد تعداد احمد بن محمد ها میفرمایند
و أحمد بن محمد، و أحمد بن محمد بن أحمد، و أحمد بن محمد بن أحمد الکوفی، و أحمد بن محمد العاصی، و أحمد بن محمد الکوفی(۵)
💠کانال العلامة المجلسی را دنبال کنید💠
📚۱.الکافی الشریف؛ ج ۷ص۲۵۷ و ص ۲۵۹
📚۲.مرآة العقول ج۲۳ص۴۰۲
📚۳.همان ؛ص۳۹۹
📚۴.وصول الاخیار الی اصول الاخبار ص۹۷
📚۵.معجم الرجال الحدیث ج۲ص۳۷۴