آیا واقعا در بهشت جوی و رود عسل وجود دارد؟
🔴 #پاسخ_به_شبهه 🔴
🔹میگن تو #بهشت جوی های روان از #عسل هست واسه اینکه عسل بتونه #جاری بشه یا باید شیب زمین ۷۸ درجه باشه یا #دمای_هوا ۹۳ درجه باشه ...
خلاصه اینکه بهشت ، جهنمیه واسه خودش ، پس ، گناهتونو بکنید👇
⛔️پاسخ این شبهه :
🔸۱- به فرموده قرآن مجید ، اینها چهار #نهر است که با نهرهای دنیوی تفاوت دارد ، زیرا نهر آب را «غیر آسن» معرّفی فرموده یعنی نهری که نمی گندد ، بر خلاف آبهای دنیا نهر شیر را «لم یتغیّر طعمه» معرّفی فرموده ، یعنی شیری که طعمش تغییر نمی کند ، بر خلاف شیر های دنیوی ، نهر (خَمر) شراب را «لذّة للشاربین» معرّفی کرده و در جای دیگر «لا غول فیها و لا هم عنها ینزفون» یعنی شرابی که صرفاً لذّت است و سر درد و مستی ندارد ، بر خلاف خَمر های دنیوی ، و در نهایت می رسیم به عسل مُصَفّی ، بالطّبع عسل مُصَفّای بهشت نیز بر خلاف عسل مصفّای دنیوی خواهد بود و صفاتش با صفات عسل دنیوی متفاوت است و نباید قیاس کرد.
🔸۲- همه اینها برای نزدیک گردانیدن صفات بهشت به ذهن انسان است ، لذا خود در اوّل آن آیه فرموده : «مَثَل الجنّة» و قوانین حاکم بر آخرت غیر از قوانین حاکم بر دنیا است و کاملا متفاوت است ، آنجا حتّی خورشید و ماهی هم در کار نیست ! از کجا معلوم شده برای شما که جاذبه در آنجا با جاذبه در اینجا یکسان است تا دست به این محاسبات زده و این قواعد را برای آن جهان نیز اثبات کردهاید؟
🔸۳- آنجا حتّی آتش جهنّم هم نوری ندارد بلکه تاریک و ظلمانی است
📚(صحیفه سجّادیّه ، دعای 32)
مگر امکان دارد در این دنیا آتشی را تصوّر کرد که نوری نداشته باشد؟!
مگر می توان آتشی را تصوّر کرد که داخلش گیاه بروید به نام زقّوم؟
بنابراین ، نه آتش آنجا با آتش اینجا قابل قیاس است و نه باغهای آنجا با باغهای اینجا قابل مقایسه است.
🔸۴- ما حتی در خصوص دو مکان مختلف در دنیایی که زندگی می کنیم ، قائل به قوانین یکسان نیستیم ، سیبی که در کره ی زمین پس از رها شدن به زمین می افتد در کره ی ماه معلق می ماند ، نوری که در ماه از خورشید منعکس می شود در سیاه چاله ها جذب شده و منعکس نمی شود ، اینها همه قوانین مختلف حاکم بر مکان های متفاوت در یک عالم است ، حال چگونه توقع داریم که قوانین حاکم بر دو جهان متفاوت ، یکسان باشد یا چگونه و با چه مقیاس و معیاری قائلیم که قوانین این جهان در آنجا هم حاکم است؟ در حالیکه قرآن کریم تصریح می نماید که زمین پس از قیامت عرصه ی دیگری است
👈یَوْمَ تُبَدَّلُ الأَرْضُ غَیْرَ الأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ...
روزى که زمین به غیر این زمین و آسمانها [به غیر این آسمانها] مبدل گردد.
📚(ابراهیم/48)
بنابراین خصوصیات زمین فعلی را نباید در دنیای پس از قیامت جُست زیرا ما در حال بررسی دو جهان و دو عالم کاملا متفاوت از هم هستیم.
🔸۵- آیاتی که اختیار بسیاری از مسائل بهشت را در دست مومنین معرفی می نماید مثلا :
👈لَهُمْ فِیهَا مَا یَشَاؤُونَ
هر چه بخواهند در آنجا دارند.
📚(فرقان/16)
اختیار این نهر و این طیر و این قصر و ... همه به خواسته ی اهل بهشت بستگی دارد یعنی وجودشان به اراده اهل بهشت است ، قوانین حاکم بر آن جهان با اینجا فرق ماهوی و اساسی دارد ، اینجا عسل حاصل فعل زنبور است اما آنجا عسل حاصل اراده انسان است. انسان خیلی باید تلاش کند تا بتواند با ابزار موجود – اعم از عقل و علم و وحی و روایات و عوالم معنا – از ماهیت آن جهان سر در بیاورد.
🔸۶- البته فهم و درک این مسائل برای کسی که با ابزار مادی و محاسبات دنیایی می خواهد وارد عرصه فهم جهانی دیگر با قوانینی دیگر شود ، مقدور نیست ؛ همین است که بجای تلاش برای درک قوانین آنجا ، پای این بحث را وسط می کشد که چطور ممکن است عسل در بهشت جاری شود؟ یا نگران گرمازدگی اهل بهشتند در حالیکه قرآن کریم صراحت دارد در اینکه در بهشت آفتابزدگی و تشنگی وجود ندارد :
👈وَأَنَّکَ لَا تَظْمَأُ فِیهَا وَلَا تَضْحَى
اینکه در آنجا نه تشنه می گردى و نه آفتابزده.
📚( طه/119)
بنابراین با تکیه بر آیات قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام ، باید سعی در فهم قوانین حاکم بر آن جهان نمود قوانینی که بحث تجسم اعمال ، یکی از اصلی ترین ویژگی های آن است.
تفاوت فهم ما از قوانین آن جهان حقیقتا شاید معادل تفاوت فهم یک جنین از شکم مادر و جهان خارج از آن باشد پس باید بادقت بیشتری راه فهم و درک و آشنایی با آن جهان و قوانین حاکم بر آن را طی نمود.