حاکمیت در اسلام حق کیست؟
📚شبهه :حاکمیت حق کیست؟
آیا جمله ی امام علی(ع) در نهج البلاغه که فرموده اند:
👈 «اَطْوَعُکُمْ لِمَنْ وَلَّیْتُمُوهُ اَمرکُمْ»
نشان دهنده این است که اگر مردم کسی را به عنوان حاکم و ولیّ خود قبول کنند ایشان هم او را قبول دارد؟
✍️ پاسخ :
📌بیایید ابتدا خطبه 92 نهج البلاغه را کامل تر بخوانیم:
🔻🔻🔻
وَ اعْلَمُوا أَنِّی إِنْ أَجَبْتُکُمْ رَکِبْتُ بِکُمْ مَا أَعْلَمُ وَ لَمْ أُصْغِ إِلَی قَوْلِ الْقَائِلِ وَ عَتْبِ الْعَاتِبِ وَ إِنْ تَرَکْتُمُونِی فَأَنَا کَأَحَدِکُمْ وَ لَعَلِّی أَسْمَعُکُمْ وَ أَطْوَعُکُمْ لِمَنْ وَلَّیْتُمُوهُ أَمْرَکُمْ وَ أَنَا لَکُمْ وَزِیراً خَیْرٌ لَکُمْ مِنِّی أَمِیراً
و بدانید که اگر من درخواست شما را پذیرفتم با شما چنان کار می کنم که خود می دانم، و به گفته گوینده و ملامت سرزنش کننده گوش نمی دارم.، و اگر مرا واگذارید همچون یکی از شمایم،، و برای کسی که کار خود را بدو می سپارید، بهتر از دیگران فرمانبردار و شنوایم.، من اگر وزیر شما باشم، بهتر است تا امیر شما باشم
〰〰〰بخش اول〰〰〰
1️⃣حقانیت از خداست/پذیرش با مردم است🔻
✅حکومت دو رکن دارد #مقبولیت و #مشروعیت
📌مشروعیت یعنی #حقانیت و صلاحیت. کسی که خدا او را شایسته ی حکومت بداند مشروع است و به او «ولیّ خدا» نامیده می گویند.
📌اما حکومت رکن دیگری دارد که مقبولیت است. اگر مردم کسی را بپذیرند به او قدرت حکومت داده اند. اما این مقبولیت دلیل بر ولایت الهی و مشروعیت نیست.
☑️مردم آلمان هم هیتلر را قبول داشتند اما در منطق قرآن امثال هیتلر طاغوت هستند و مشروعیت ندارند.
2️⃣برخورد ائمه با حکومت های غیر مشروع🔻
🚫اگر معنای جمله ی حضرت این باشد که انتخاب مردم ملاک حقانیت است:
⚠️پس اعتراض حضرت زهرا سلام الله علیها به غصب حکومت بی معنی می شود زیرا #مردم، دیگران را پذیرفتند و #بیعت کردند.
⚠️همچنین امام حسن نیز باید معاویه را به حکومت می پذیرفت و با او نمی جنگید.
⚠️یا امام حسین علیه السلام نباید برعلیه یزید قیام می کرد زیرا عده ی زیادی با او بیعت کرده بودند.
3️⃣قبول مردم قدرت می بخشد و #مقدمه برپایی حکومت است🔻
انتخاب مردم قدرت ایجاد حکومت را به شخص میدهد نه مشروعیت و حقانیت
👈اگر مردم کسی را که مشروعیت دارد به ولایت خود قبول کنند او می تواند حکومت را بر اساس قوانین الهی برپا کند.
👈و اگر فرد #ناشایست را به ولایت خود قبول کنند و بر خود حاکم کنند، #خشم_الهی را در پی دارد.
☑️هرچند که بعضی از کارها را سامان می دهد. مانند حفظ مرزها و امور جاری جامعه.
〰〰〰بخش دوم〰〰〰
🔴در اینجا سوال این است که چرا امام (ع) فرمود: هرکس که شما ولایت او را بپذیرید من هم مطیعم؟
✔️الف) جامعه حاکم می خواهد🔻
✅حاکم ظالم برای جامعه بهتر است از بی حاکم بودن. زیرا در آن صورت هرج و مرج می شود.
👈امیرالمؤمنین (ع)در خطبه 40 می فرمایند:
لاَ بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِیرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ
مردم باید امیر داشته باشند. خواه #نیکوکار باشد یا #بدکار
✔️ب) #حفظ_اسلام مهم ترین وظیفه🔻
✅کسی که مشروعیت ندارد حق حکومت ندارد. اما امام علی (ع) با اینکه حق با ایشان بود و مردم سراغ دیگران رفتند وقتی می دیدند که مرز های اسلامی و اصل اسلام در خطر است تمام تلاششان را برای کمک به حکومتی که پرچم دار اسلام شده بود انجام دادند.
☑️اما بارها در موقعیت های مختلف حق خود و شایستگی خود را برای حکومت اعلام می کردند تا مردم را آگاه کنند.