حجت الاسلام شیخ وحید منوچهری‌ صدر

به امید ظهور دولت یار...///...برای فرجش صلوات بسیار

حجت الاسلام شیخ وحید منوچهری‌ صدر

به امید ظهور دولت یار...///...برای فرجش صلوات بسیار

حجت الاسلام شیخ وحید منوچهری‌ صدر

انشاالله این وبلاگ بتواند کمکی به حل شبهه و سؤالات عزیزان محقق بنماید.

تذکر:برای دیدن ادامه مطلب میتوانید بر روی عنوان مطلب کلیک کنید.

اللهم عجل لولیک الفرج


https://zil.ink/wahidmanouchehri

پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۷ دی ۰۰، ۲۲:۱۵ - محمد رضا اعظمی راد
    عالی

فطریه

چهارشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۵۳ ب.ظ

👌فطریه:


احادیث وجوب #فطریه ...




◾️عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ أَبِی نَجْرَانَ وَ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ صَفْوَانَ الْجَمَّالِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ سلام اللّه علیه عَنِ الْفِطْرَةِ فَقَالَ عَلَى الصَّغِیرِ وَ الْکَبِیرِ وَ الْحُرِّ وَ الْعَبْدِ عَنْ کُلِّ إِنْسَانٍ صَاعٌ مِنْ حِنْطَةٍ أَوْ صَاعٌ مِنْ تَمْرٍ أَوْ صَاعٌ مِنْ زَبِیبٍ.

🔸صفوان روایت کرده اند که از حضرت صادق علیه السلام سوال کردم از فطره ؛ حضرت فرمود ؛ واجب است بر صغیر و کبیر و آزاد و بنده از هر انسان یک صاف از گندم و یا از خرما و یا از مویز .

📚کافی جلد ۴ صفحه ۱۷۱

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


◾️مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْمُفِیدُ فِی الْمُقْنِعَةِ عَنْ یُونُسَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ سلام اللّه علیه یَقُولُ‏ تَحْرُمُ الزَّکَاةُ عَلَى مَنْ عِنْدَهُ‏ قُوتُ‏ السَّنَةِ وَ تَجِبُ الْفِطْرَةُ عَلَى مَنْ عِنْدَهُ‏ قُوتُ‏ السَّنَةِ.

🔸زکات خوردن و اخذِ زکات حرام است بر کسی که در نزد او قوت سالیانه باشد و واجب است فطره بر آن کسی که در نزد او قوت یک سال باشد .

📚وسائل الشیعة 9/323

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ



👌احادیث اثرات #فطریه ...


◾️وَ فِی رِوَایَةِ السَّکُونِیِّ بِإِسْنَادِهِ أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ سلام اللّه علیه قَالَ: مَنْ أَدَّى زَکَاةَ الْفِطْرَةِ تَمَّمَ اللَّهُ لَهُ بِهَا مَا نَقَصَ مِنْ زَکَاةِ مَالِهِ.

🔸کسى که زکات فطره را ادا کند ، خدا به وسیله آن هر آنچه را که از زکات مال او نقصان گرفته است کامل می سازد .

📚من لا یحضره الفقیه 2/182

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


◾️وَ رَوَى حَمَّادُ بْنُ عِیسَى عَنْ حَرِیزٍ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ وَ زُرَارَةَ قَالا قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ سلام اللّه علیه إِنَّ مِنْ تَمَامِ الصَّوْمِ إِعْطَاءُ الزَّکَاةِ یَعْنِی الْفِطْرَةَ کَمَا أَنَّ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِیِّ صلی اللّه علیه وآله مِنْ تَمَامِ الصَّلَاةِ لِأَنَّهُ مَنْ صَامَ وَ لَمْ یُؤَدِّ الزَّکَاةَ فَلَا صَوْمَ لَهُ إِذَا تَرَکَهَا مُتَعَمِّداً وَ لَا صَلَاةَ لَهُ إِذَا تَرَکَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِیِّ سلام اللّه علیه إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ بَدَأَ بِهَا قَبْلَ الصَّلَاةِ قَالَ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى. وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى.

🔸همانا که از موجبات کمال روزه زکات یعنى فطره است ، همان طور که صلوات بر پیامبر صلّى الله علیه و آله از موجبات کمال نماز است ، زیرا کسى که روزه بگیرد و زکات نپردازد ، در صورتى که در این کار متعمّد باشد ، روزه‏ اى در نامه عملش منظور نمی ‏شود ، و در صورتى که صلوات بر پیامبر صلّى الله علیه و آله را ترک کند نمازى براى او محسوب نمی گردد ، و خداى عزّ و جلّ زکات را بر نماز مقدّم داشته ، و فرموده است : کسى در حقیقت رستگار شد که زکات بپرداخت و نام خداى را خود یاد کرد ، و آنگاه نماز بجا آورد.

📚من لا یحضره الفقیه 2/182

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


◾️وَ قَالَ الصَّادِقُ سلام اللّه علیه لَأَنْ أُعْطِیَ فِی الْفِطْرَةِ صَاعاً مِنْ تَمْرٍ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ أَنْ أُعْطِیَ صَاعاً مِنْ تِبْرٍ.

🔸امام صادق علیه السّلام فرمود : هر آینه اگر در باب #فطره صاعى از #خرما ببخشم ، براى من خوشایند تر از آن است که صاعى از زر و سیم عطا کنم.

📚من لا یحضره الفقیه 2/180

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ



👌زمان پرداخت #فطریه ...


◾️عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى بْنِ عُبَیْدٍ عَنْ یُونُسَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ سلام اللّه علیه قَالَ: ... وَ إِعْطَاءُ الْفِطْرَةِ قَبْلَ الصَّلَاةِ أَفْضَلُ وَ بَعْدَ الصَّلَاةِ صَدَقَةٌ.

🔸اعطا #فطره قبل از #نماز_عید افضل است و بعد از نماز نیز صدقه واجب است.

  📚کافی جلد ۴ صفحه ۱۷۰

ــــــــــــــــــــــــــــ


◾️الْحُسَیْنُ بْنُ سَعِیدٍ عَنْ صَفْوَانَ عَنِ الْعِیصِ بْنِ الْقَاسِمِ‏ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ سلام اللّه علیه عَنِ الْفِطْرَةِ مَتَى هِیَ فَقَالَ قَبْلَ الصَّلَاةِ یَوْمَ الْفِطْرِ قُلْتُ فَإِنْ بَقِیَ مِنْهُ شَیْ‏ءٌ بَعْدَ الصَّلَاةِ فَقَالَ لَا بَأْسَ نَحْنُ نُعْطِی عِیَالَنَا مِنْهُ ثُمَّ یَبْقَى فَنَقْسِمُهُ.

🔸ابن قاسم روایت کرده که از حضرت صادق علیه السلام سوال کردم ؛ فطره را چه وقت باید داد؟حضرت فرمود ؛ قبل از نماز عید ، گفتم ؛ اگر باقی ماند چیزی تا بعد از نماز ، چطور است؟حضرت فرمود ؛ عیب ندارد .

 📚تهذیب الأحکام (تحقیق خراسان) 4/75

ــــــــــــــــــــــــــــ


◾️مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ سَیْفِ بْنِ عَمِیرَةَ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ سلام اللّه علیه عَنْ تَعْجِیلِ الْفِطْرَةِ بِیَوْمٍ فَقَالَ لَا بَأْسَ بِهِ قُلْتُ فَمَا تَرَى بِأَنْ نَجْمَعَهَا وَ نَجْعَلَ قِیمَتَهَا وَرِقاً وَ نُعْطِیَهَا رَجُلًا وَاحِداً مُسْلِماً قَالَ لَا بَأْسَ بِهِ.

🔸از حضرت صادق علیه السلام سوال کردند از تعجیل کردن فطره قبل از یک روز؟حضرت فرمود؛عیب ندارد. گفتم؛ چه می فرمایید اگر فطره‌ی خودمان را جمع کنیم از غلات و قیمت آن را به یک نفر فقیر مسلمان بدهیم؟حضرت فرمود؛ عیب ندارد. 

📚کافی جلد ۴ صفحه ۱۷۰

ــــــــــــــــــــــــــــ


◾️الْحُسَیْنُ بْنُ سَعِیدٍ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ سلام اللّه علیه قَالَ: صَدَقَةُ الْفِطْرَةِ عَلَى کُلِّ رَأْسٍ مِنْ أَهْلِکَ الصَّغِیرِ وَ الْکَبِیرِ وَ الْحُرِّ وَ الْمَمْلُوکِ وَ الْغَنِیِّ وَ الْفَقِیرِ عَنْ کُلِّ إِنْسَانٍ نِصْفُ صَاعٍ مِنْ حِنْطَةٍ أَوْ شَعِیرٍ أَوْ صَاعٌ مِنْ تَمْرٍ أَوْ زَبِیبٍ لِفُقَرَاءِ الْمُسْلِمِینَ وَ قَالَ التَّمْرُ أَحَبُّ ذَلِکَ إِلَیَّ.

🔸صدقه‌ی فطره بر هر نفر از آنها واجب است از صغیر و کبیر و از آزاد و بنده و فقیر و غنی و از هر انسان یک صاع از گندم و یا جو و یا خرما و یا از مویز از برای فقرای مسلمانان و خرما دوست تر است از همه ی آنها در نزد من.

📚تهذیب الأحکام (تحقیق خراسان) 4/75

ــــــــــــــــــــــــــــ


 ◾️مَا رَوَاهُ- الْحُسَیْنُ بْنُ سَعِیدٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَیْمُونٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِیهِ سلام الله علیه قَالَ: زَکَاةُ الْفِطْرَةِ صَاعٌ مِنْ تَمْرٍ أَوْ صَاعٌ مِنْ زَبِیبٍ أَوْ صَاعٌ مِنْ شَعِیرٍ أَوْ صَاعٌ مِنَ الْأَقِطِ عَنْ کُلِّ إِنْسَانٍ حُرٍّ أَوْ عَبْدٍ صَغِیرٍ أَوْ کَبِیرٍ وَ لَیْسَ عَلَى مَنْ لَا یَجِدُ مَا یَتَصَدَّقُ بِهِ حَرَجٌ.

🔸امام صادق سلام الله علیه از پدرشان سلام الله علیه نقل کردند که زکات فطره صاعی از خرما یا صاعی از کشمش یا صاعی از جو یا کشک برای هر نفر آزاد یا بنده کوچک یا بزرگ و حرجی نیست برای کسی که پیدا نکرد کسی را که صدقه دهد به او.

📚تهذیب الأحکام (تحقیق خراسان) 4/75

ــــــــــــــــــــــــــــ


◾️عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مَیْمُونٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ سلام اللّه علیه الْفِطْرَةُ إِنْ أَعْطَیْتَ قَبْلَ أَنْ تَخْرُجَ إِلَى الْعِیدِ فَهِیَ فِطْرَةٌ وَ إِنْ کَانَتْ بَعْدَ مَا تَخْرُجُ إِلَى الْعِیدِ فَهِیَ صَدَقَةٌ.

🔸اگر زکات فطره خود را قبل از نماز عید بپردازى ، به عنوان زکات فطرة محسوب می شود و اگر بعد از نماز عید بپردازى ، به عنوان صدقه محسوب خواهد شد.

📚اصول کافی جلد ۴ صفحه ۱۷۱

ــــــــــــــــــــــــــــ


◾️سَعْدٌ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ یُونُسَ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ وَ غَیْرِهِ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْفِطْرَةِ قَالَ إِذَا عَزَلْتَهَا فَلَا یَضُرُّکَ مَتَى أَعْطَیْتَهَا قَبْلَ الصَّلَاةِ أَوْ بَعْدَ الصَّلَاةِ.

🔸اسحاق بن عمار و دیگران گفت از امام صادق سلام الله علیه درباره فطره پرسیدم فرمود وقتی فطره را جدا کرده ای از اموالت فرقی نمی کند فرقی نمی کند قبل نماز بدهی یا بعد نماز.

📚تهذیب الأحکام (تحقیق خراسان) 4/77

ــــــــــــــــــــــ



👌استحباب #تعجیل در دادن #فطریه ...


◾️وَ رَوَى إِسْحَاقُ بْنُ عَمَّارٍ عَنْ مُعَتِّبٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ سلام الله علیه قَالَ: اذْهَبْ فَأَعْطِ عَنْ عِیَالِنَا الْفِطْرَةَ وَ عَنِ الرَّقِیقِ وَ اجْمَعْهُمْ وَ لَا تَدَعْ مِنْهُمْ أَحَداً فَإِنَّکَ إِنْ تَرَکْتَ مِنْهُمْ إِنْسَاناً تَخَوَّفْتُ عَلَیْهِ الْفَوْتَ قُلْتُ وَ مَا الْفَوْتُ قَالَ الْمَوْتُ.

🔸اسحاق بن عمّار ، از معتّب از امام صادق علیه السّلام روایت کرده است که فرمود : برو و زکات فطره را از جانب عائله ما، و از جانب بردگان بپرداز، و هیچ یک از ایشان را بدون پرداختن زکات فطره‏ اش وامگذار ، و آنها را جمع بندى کن ، زیرا اگر یکى از ایشان را از قلم بیفکنى بر او بیم #فوت دارم ، گفتم: فوت چیست؟ فرمود: فوت #مرگ است .

📚من لا یحضره الفقیه 2/181

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ



👌فطریه را چگونه حساب کنیم ...


◾️مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ یُونُسَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ سلام اللّه علیه وَ عَنْ یُونُسَ عَنِ ابْنِ مُسْکَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ سلام اللّه علیه قَالَ: الْفِطْرَةُ عَلَى کُلِّ قَوْمٍ مِمَّا یُغَذُّونَ عِیَالاتِهِمْ مِنْ لَبَنٍ أَوْ زَبِیبٍ أَوْ غَیْرِهِ.

🔸فطره بر هر قوم از آن چیز است که بر عیال خودشان قوت و خوراک می دهند از شیر و مویز و غیر از اینها. 

📚تهذیب الأحکام (تحقیق خراسان) 4/78

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ




👌مقدار صاع چقدر است ...


◾️وَ رَوَى مُحَمَّدُ بْنُ خَالِدٍ عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ الْأَشْعَرِیِّ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا سلام اللّه علیه قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْفِطْرَةِ کَمْ تُدْفَعُ عَنْ کُلِّ رَأْسٍ مِنَ الْحِنْطَةِ وَ الشَّعِیرِ وَ التَّمْرِ وَ الزَّبِیبِ قَالَ صَاعٌ بِصَاعِ النَّبِیِّ صلی اللّه علیه وآله.

🔸و محمّد بن خالد از سعد بن سعد اشعرى‏ از امام أبو الحسن رضا علیه السّلام روایت کرده است که گفت : از آن امام در باره فطره سؤال کرد که از هر سرى چه مقدار از گندم و جو و خرما و مویز باید پرداخته شود؟ فرمود : صاعى به صاع‏ پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله.

📚من لا یحضره الفقیه 2/176

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


◾️وَ رَوَى مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ یَحْیَى عَنْ جَعْفَرِ بْنِ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهَمَذَانِیِّ وَ کَانَ مَعَنَا حَاجّاً قَالَ: کَتَبْتُ إِلَى أَبِی الْحَسَنِ سلام اللّه علیه عَلَى یَدِ أَبِی جُعِلْتُ فِدَاکَ أَنَّ أَصْحَابَنَا اخْتَلَفُوا فِی الصَّاعِ بَعْضُهُمْ یَقُولُ الْفِطْرَةُ بِصَاعِ الْمَدَنِیِّ وَ بَعْضُهُمْ یَقُولُ بِصَاعِ الْعِرَاقِیِّ فَکَتَبَ سلام اللّه علیه إِلَیَّ الصَّاعُ سِتَّةُ أَرْطَالٍ بِالْمَدَنِیِّ وَ تِسْعَةُ أَرْطَالٍ بِالْعِرَاقِیِّ قَالَ وَ أَخْبَرَنِی أَنَّهُ یَکُونُ بِالْوَزْنِ أَلْفاً وَ مِائَةً وَ سَبْعِینَ وَزْنَةً.

🔸و محمّد بن احمد بن یحیى ، از جعفر بن ابراهیم بن محمّد همدانى که با ما مسافر حجّ بود روایت کرده است، که گفت: در نامه‏ اى به خطّ پدرم به امام ابو الحسن علیه السّلام نوشتم : فدایت شوم یاران ما در باره صاع اختلاف کرده‏ اند، چنان که بعضى از ایشان می گویند فطره به صاع مدنى پرداخته می ‏شود ، و بعضى دیگر می گویند: به صاع عراقى احتساب می ‏گردد، پس امام علیه السّلام براى من نوشت : صاع شش رطل مدنى و نه رطل عراقى است، و راوى گفت که امام مرا خبر داد که صاع از نظر وزن هزار و صد و هفتاد وزنه است- و وزنه چنان که از روایت دیگر مستفاد می شود یک درهم است‏.

📚من لا یحضره الفقیه 2/176

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۳/۲۳
وحید منوچهری صدر