⭕ خوف و اختفای امام زمان از دشمنان؛ نقص و عیب یا سنت الهی؟ ♦بر اساس روایات، یکی از علت های غیبت امام زمان (عج) ترس از کشته شدن است؛ اما این ترس، نقص و عیب محسوب می شود یا یکی از سنت های انبیاء است؟ 🔹تجربه تاریخی این را نشان داده است که دشمنان اهل بیت علیهم السلام همیشه به دنبال کشتن اهل بیت علیهم السلام بوده‌اند و در این راستا پیامبر صلی الله علیه و آله و حضرت زهرا سلام الله علیها و 11 خلیفه و جانشین بر حق ایشان را به شهادت رساندند. 🔹از آنجا که امام زمان وظایف سنگینی را به عهده داشته است؛ مثل این که باید ایشان زمین را پر از عدل و داد کند و حکومت عدل الهی را در سراسر جهان برقرار کند؛ لذا اگر ایشان حضور می‌داشتند و غیبت نمی‌کردند، تا فراهم شدن شرایط تشکیل حکومت، بارها مورد سوء قصد قرار می‌گرفتند و یا حتی به شهادت می‌رسیدند و این وظیفه انجام نمی‌شد؛ لذا خداوند برای تحقق این وعده خود که زمین پر از عدل و داد خواهد شد، حجت خود را در زمین به وسیله غیبت از شر دشمنانش حفظ کرد تا در شرایط مقتضی ظهور کند و این مسؤلیت را به نحو احسن انجام دهد. در روایات هم خوف قتل را به عنوان یکی از حکمت‌های غیبت شمرده‌اند. 🔻شیخ صدوق در علل الشرایع نقل می‌کند: 🔸عن أبی عبد الله علیه السلام قال قال رسول الله صلى الله علیه وآله لابد للغلام من غیبة فقیل له ولم یا رسول الله قال یخاف القتل. 🔹از امام صادق علیه السلام نقل شده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: گریزی از غیبت برای غلام (اشاره به امام زمان صلوات الله علیه) نیست، عرض کردند: یا رسول الله برای چه غیبت می‌کند؟ حضرت فرمود: می‌ترسد او را بکشند. 📚 علل الشرائع - الشیخ الصدوق - ج 1 ص 243 ♦آن حضرت به خاطر ترس از جانش در غیبت است. از این‌که بخواهد آشکار بشود ضرری متوجه او بشود؛ چون بنا نیست همه چیز با معجزه انجام بگیرد، اگر بنا باشد همه کار با معجره انجام شود: (وَلَوْ شَاءَ رَبُّکَ لَآمَنَ مَنْ فِی الْأَرْضِ کُلُّهُمْ جَمِیعًا) و اگر پروردگار تو می ‌خواست، تمام کسانی که روی زمین هستند، همگی (به اجبار) ایمان می ‌آوردند. سوره یونس آیه 99 ❓اما آیا این ترس، نقص و عیب محسوی می شود؟ 👈 قرطبی مفسّر بزرگ و معروف اهل سنت پاسخ می دهد... 🔹{قرطبی می گوید} و این آیه [46 سوره طه] به کسانی که می گویند او (پیامبران الهی و از جمله حضرت موسی) نمی ترسد پاسخ می دهد و ترسیدن از دشمنان، سنت خداوند در انبیاء و اولیائش می باشد با وجود این که آنان خداوند را می شناسند و به او اعتماد دارند. 📚 الجامع لاحکام القرآن ،ج11،ص202 ط دار الکتب المصریة

🆔 @official_wahid کانال تلگرامی