❓در «قیامت» چه کسانی گواهان و
شاهدان اعمال ما هستند؟


📹با اینکه خداوند شاهد و ناظر اعمال ما در همه حال و در هر زمان و مکان است و علم او به همه چیز برای ثبت و ضبط اعمال به یقین کفایت می کند برای اتمام حجت بیشتر و جلب توجه نیکوکاران و بدکاران، مراقبان مختلفی بر ما گمارده که #شاهدان اعمال ما در #روز_قیامت هستند؛ از جمله

☘۱. #اعضاء و جوارح بدن ما و حتی پوست تن مطابق آیاتی که نازل شده گواه اعمال ما هستند. جالب اینکه بعد از مطرح شدن موضوع شبیه سازی این حقیقت برای همه روشن شده که هر ذره ای از ذرات بدن انسان یک انسان کامل را در خود جای داده است و جالب تر اینکه اخیراً برای شبیه سازی از پوست تن استفاده کرده اند.

🍀۲. «حفظه» و «کتّاب» یعنی
#فرشتگان مأمور ثبت اعمال

🍀۳.
#زمینی که در آن زندگی میکنیم نیز شاهد و گواه دیگری است در روز قیامت قرآن مجید می فرماید:
«یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا * بِأَنَّ رَبَّکَ أَوْحَى لَهَا»؛ در آن روز، زمین تمام خبرهایش را بازگو می‌کند چرا که پروردگارش به آن وحی کرده و آن را به نطق درآورده است.

🍀۴.
#زمانی که در آن زندگی میکنیم نیز از گواهان روز قیامت است؛ چنان که امیرمؤمنان(علیه السلام) می فرماید: «مَا مِنْ یَوْمٍ یَمُرُّ عَلَى ابْنِ آدَمَ إِلَّا قَالَ لَهُ ذَلِکَ الْیَوْمُ: أَنَا یَوْمٌ جَدِیدٌ وَ أَنَا عَلَیْکَ شَهِیدٌ، فَقُلْ فِی خَیْراً وَ اعْمَلْ فِی خَیْراً أَشْهَدْ لَکَ بِهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ»: (روزی بر انسان نمی گذرد مگر این که آن روز به انسان میگوید ای فرزند آدم من روز تازه ای هستم و بر اعمالت گواهم در من سخنان خوب بگو و اعمال خوب بجا آور تا روز قیامت برای تو شهادت دهم).

🍀۵. و از همه فراتر گواهی
#پیامبران است؛ چرا که به گواهی قرآن مجید پیامبر هر امتی روز قیامت گواه اعمال امت خویش است و پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) گواه بر همه آنهاست «فَکَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَ جِئْنَا بِکَ عَلَى هَؤُلَاءِ شَهِیداً».

⚡️به این ترتیب هر انسانی در تمام عمر خود در میان این گواهان و مراقبانی که از شش جهت متوجه اعمال او هستند قرار گرفته و کسی که ایمان به حقیقت و حقانیت این گواهان داشته باشد سزاوار است که کمترین خطایی از او سر نزند.