🌴بســـم ربـــ فـاطـمـة الـزهـراء🌴


#علت_لعن_چیست


✅ امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند:ایمان مرد کامل نمیشود تا اینکه محبت مارا پیدا کند و محبت مارا به دست نمی آورد مگر این که بغض به دشمنان ما پیدا کند.

👈تولی و تبری از مسائل قطعی اسلام هستند. و از نظر منطقی نیز این دو باید همراه هم وجود داشته باشند. انسانی که نسبت به مساله ای عشق می ورزد، باید با عوامل آسیب رسان به عشق و علاقه خود، دشمنی کند. از همین روست که عشق و محبت انسان، برای او مرز و خط قرمز می آفریند.

 👈بنابراین اگر باید با اولیاى الهی دوستى کرد، با دشمنان خدا هم باید دشمنى کرد.

 و اگر «دشمنى» با دشمنان خدا نباشد، به تدریج رفته رفته، همان دشمنی ها عادی و طبیعی جلوه می کند و شخص خود در صف دشمنان اولیاء الهی در می آید.

 در واقع تبری جستن به مانند سیستم دفاعی بدن است که مانع رشد میکروب ها می شود. علاوه بر اینکه می تواند معیار و محکی جدی برای مدعیان باشد که در ادعای دوستی و عشق خود، چقدر جدی و صادق هستند.

👈بنابراین تبری (دوری جستن) و لعن کاملا منطقی و معقول است همان گونه که منابع دینی نیز به کرات آن را بیان کرده اند.

« قَدْ کَانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِى  إِبْرَاهِیمَ وَالَّذِینَ مَعَهُ إِذْ قَالُواْ لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَءآَؤُاْ مِنکُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ کَفَرْنَا بِکُمْ وَ بَدَا بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَآءُ أَبَداً حَتَّى‏ تُؤْمِنُواْ بِاللَّهِ وَحْدَهُ؛[ممتحنه/۴]

 همانا براى شما در (روش) ابراهیم و کسانى که با او بودند، سرمشق و الگوى خوبى است، زیرا به قوم (مشرک) خود گفتند: همانا ما از شما و از آنچه جز خدا مى‌‏پرستید، بیزاریم. ما به (آیین) شما کفر ورزیدیم و میان ما و شما کینه و دشمنى ابدى است، مگر آنکه به خداى یگانه ایمان بیاورید.»

👈خداوند مى‌‏فرماید شما باید به ابراهیم (علیه السلام) تأسى کنید. ابراهیم  و یارانش به بت‏ پرستانى که با آنها دشمنى کردند و ایشان را از شهر و دیار خود بیرون راندند،

 گفتند: «إِنَّا بُرَءآَؤُاْ مِنکُمْ؛ ما از شما بیزاریم.»  اعلان برائت کردند. بعد به این هم اکتفا نمى‌‏کند، مى‌‏فرماید: «وَ بَدَا بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَآءُ أَبَداً؛ بین ما و شما تا روز قیامت دشمنى و کینه برقرار است» مگر اینکه دست از خیانتکارى خود بردارید.

👈در جای دیگر در ذکر صفات مسلمانان موضع گیری سخت در مقابل دشمنان را مقدم بر مهربانی با خودی ها ذکر می کند:

«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ؛[فتح/۲۹] 

محمّد فرستاده خداست و کسانى که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند.»

👈 حال باید بنگریم که از منظر دینی چرا خلفا شایسته لعن شده اند. در این جا کوتاه به دو مورد اشاره می کنیم:

۱- «إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَیِّنَاتِ وَالْهُدَى مِن بَعْدِ مَا بَیَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِی الْکِتَابِ أُولَـئِکَ یَلعَنُهُمُ اللّهُ وَیَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ؛[بقره/۱۵۹]

 کسانى که دلایل روشن، و وسیله هدایتى را که نازل کرده ‏ایم، بعد از آنکه در کتاب براى مردم بیان نمودیم، کتمان کنند، خدا آنها را لعنت مى‌‏کند؛ و همه لعنت ‏کنندگان نیز، آنها را لعن مى‌‏کنند».

👈پس یک گروه از کسانی که مستحق لعن خداوند و همه لعنت کنندگان هستند ، کسانی هستند که حقایق کتاب و بیان (شرح و توضیح کتاب) را کتمان و جلوی نشر آن را گرفتند.

در بین همه مذاهب اسلامی مورد اتفاق است که خلفای سه گانه، جلوی نشر حدیث پیامبر و تفسیر قرآن را گرفتند.

۲- «إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَاباً مُّهِیناً؛[احزاب/۵۷]

 آنها که خدا و پیامبرش را آزار مى‌‏دهند، خداوند آنان را از رحمت خود در دنیا و آخرت دور ساخته، و براى آنها عذاب خوارکننده‌‏اى آماده کرده است».

👈آزار خدا و پیامبر هم یکی دیگر از مصادیق ملعون شدن است. به تصریح معتبر ترین کتاب حدیثی اهل سنت صحیح بخاری پیامبر(صلی الله علیه وآله)

 فرمودند:«فاطمه(سلام الله علیها) پاره تن من است ، هر کس او را بیازارد مرا آزرده و هر کس مرابیازارد خدا را آزرده است»[۱] 

👈در جای دیگری از همین کتاب آمده که حضرت فاطمه(سلام الله علیها)وفات یافتند در حالیکه بر ابوبکر و عمر غضبناک بودند.[۲]

👈 پس غضب او ، غضب پیامبر و خداست. پس آن دو نفر نیز به جهت آزردن او مشمول حکم این آیه شده اند.

👈علاوه بر اینکه در موارد متعددی در زمان حیات رسول اکرم این دو نفر با نافرمانی ها سبب آزار پیامبر(صلی الله علیه وآله)شده، اند.


[۱]. صحیح البخاری ج ۶، ص ۱۵۸، ح ۵۲۳۰.

[۲]. صحیح البخارى، ج ۸، ص ۳، ح ۶۷۲۶.