‍ شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید، آیا مجوس (دینی که #زرتشت یکی از انشعابات آن است و شباهت زیادی دارند) بیشتر به حق نزدیک بود یا عرب در زمان جاهلیت؟


حضرت در پاسخ فرمودند: 

عرب در زمان جاهلیت نزدیکتر بود از مجوس به دین پاک ابراهیمی زیرا مجوس:


1.به تمام انبیاء کفر می ورزید و کتب و براهین آن ها را انکار کرده و از سنت ها و آثارشان پیروی نمی کرد. و همچنین کیخسرو پادشاه مجوسی ، در دهر اول، سیصد نفر از انبیاء را به قتل رساند.


2. مجوسی ها پس از جنابت غسل نمی کردند در حالی که عرب ها به این کار که از پاک ترین قوانین حنیفیه است نیز التزام داشتند.


3. مجوسی ها ختنه نمی کردند اما عرب ها این کار را انجام می دادند که این عمل از سنت انبیاء الهی است و اولین کسی که ختنه کرد، حضرت ابراهیم خلیل الله بود.


4. مجوسی ها مردگان خود را غسل و کَفَن نمی کردند و عادت آن ها این بود که مردگانشان را در صحرا و بیابان رها می کردند اما عرب ها ضمن غسل و کفن کردن، مرده ی خود را مدفون ساخته و به خاک می سپردند و این همان شیوه و سنت انبیاء بود زیرا نخستین فردى که برایش قبرى حفر شد و به خاک سپرده شد، حضرت آدم أبو البشر بود.


5. و مجوسی ها آمیزش و ازدواج با مادران و دختران و خواهران را جایز مى‏دانستند در حالی که عرب ها همه ی این کارها را حرام می دانستند.


6. مجوسی ها منکر خانه خدا بوده و نام آن مکان مقدس را خانه شیطان گذاشته بودند، اما عرب ها به زیارتش می رفتند و بیت الحرام را بزرگداشت مى‏کردند و به آن مکان مى‏گفتند: «خانه پروردگار ما»؛ همچنین عرب ها به کتب تورات و انجیل معتقد بودند و سوالات خود را از اهل کتاب می پرسیدند و علم را از آن ها می گرفتند.


 و قوم عرب در همه اسباب از مجوس به دین حنیف نزدیکتر بودند.



بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏10، ص: 180

الإحتجاج للطبرسی رحمه الله